Från hopp till förtvivlan


Idag är det en tung dag. Jag tänker bara på morgondagens läkarbesök. Provresultaten. Vad visade magnetröntgen? Vad händer härnäst? Vad? Vad ska jag göra? Genomgå? Vad? Många frågor och tankar. För många. 

Alla säger till mig att inte tänka på det. Tänkt på någonting annat. Det är ju verkligen lättare sagt än gjort. För att förenkla det, tänk inte på en rosa elefant. Vad tänker du på nu? Skillnaden är att det handlar om liv och död. Det är ingen halsfluss som går över efter 10 dagars pencellinkur. Tyvärr. Tänk om det vore så enkelt. Men det är ju inte det. Det finns inga genvägar. Inga mirakel mediciner. Det finns bara en väg och det är att gå igenom detta och kämpa på. Kämpa med näbbar och klor för att överleva och leva. För det handlar ju om livet. Mitt liv. 

Jag hoppas innerligt på att morgondagen kommer att gå bra. Jag önskar. Hoppas och tror. Trots allt, det jag har genomgått, det jag går igenom nu så finns fortfarande hoppet. Det finns alltid där, men jag försöker att påminna mig själv om det också, varje dag. 

Tidigare hade jag båda bra dagar, dåliga dagar och riktigt dåliga dagar. Men nu är det dagar som är okej till dagar som är riktigt dåliga. Varje dag är en kamp. En kamp för livet, för min överlevnad. En kamp som tar all min energi. En kamp att inte få panik, ångest. Att inte få ångest över ångesten. Det är inte det lättaste. Panik i sin egen kropp, fast i en kropp som inte känns bekant. Jag valde inte att få cancer, den valde mig. Den stampade in i mitt liv och har orsakat så mycket smärta, oro, förtvivlan. Inte bara för mig utan för alla andra i min omgivning. Den drabbar oss alla. Därför hatar jag cancer. Därför är det okej att hata cancer och säga Fuck cancer. Som Ung cancer förklara på sin hemsida används inte ordet "Fuck cancer" i syfte att vara våldsamma eller sexistiska. "Fuck cancer" står för viljestyrka, envishet och kämparglöd. 

1 Malin:

skriven

FUCK CANCER,Finns inga ord för vad du går igenom " try to be STRONG "

2 anonym:

skriven

Klump i halsen det får man när man läser detta. Hoppas hoppas hoppas att allt är väl.

3 Nisse:

skriven

Carro!
Du "måste" söka efter en väg - där ditt inre kan få vila! Ångest, osäkerhet och oro.. Kostar på väldigt mycket... Kanske jag lockar fram ett hånskratt - om jag föreslår... att Du ska prova bön.. NEJ inte nödvändigtvis till Skaparen (Gud).. Utan till en eventuell högre kraft.. Den finns säkert inne i Dig.. Prova en meditativ tanke! Berätta för Dig själv, att Du ska bli lugn.. Slå fast en väg Du ämnar gå! De är inte våran tröst Du behöver.. Du behöver Dig själv! Förmodligen har Du tappat bort Dig lite.. Låt kraften o modet komma tillbaks till moderskeppet!! Du kan ju tänka så här: Jag ska bli som Nisse, lite bråkig.. MEN ändå kvar på banan!
Nisse

4 birgitta:

skriven

Bra ord från dig Nisse. Tycker jag. Inte så lätt säkert men tanken är god. Jag kan förstå att bara rädslan blockerar en fullständigt iCarros situation.

5 Nisse:

skriven

Birgitta!
Kanske mina tankar inte är speciellt "goda".. Jag tycker väl mer - att det är bra att dom sätts på pränt.. Att man läser dom - betraktar dom.. Jag vill också - att vi provar tanken.. Nu är det kört.. nu väntar min död.. Ska jag verkligen stånga blint på livets dörr.. Eller ska jag ta upp tråden.. De sket sig med min överlevnad! Låt oss ta den tid vi har kvar, o göra något fint av den.. Jo, jag förstår att man kan tro att den jävla Nisse, är ute efter att få sin uppmärksamhet - igen.. Så är det inte - jag vill visa.. från min erfarenhet.. Att vägen, kraften bor i oss var och en.. Om vi ser allt från den mörka sidan.. Missar vi.. om vi ser det från den överdrivet ljusa sidan.. Missar vi också.. Om vi brukar våra sinnen, med öppenhet.. Så finns det en ytterst lite chans.. att vi växer.. o ser.. Att livet är en nollsummespel.. Vi finns här och nu -låt oss göra något bra av den tiden..
Nisse

6 Katrin Sandberg:

skriven

Fyfan va stark du är! har följt din blogg ett tag och blir så inpirerad! Du är min förebild mot Cancer!
FUCK CANCER! STAY STRONG! du kommer klara detta, det vet jag! hoppas att allt kommer bli bra :D

7 Elin :

skriven

Tårögd varje gång jag läser dina inlägg. Kämpa på, känner på mig att du klarar detta!!!!

8 Elin :

skriven

Tårögd varje gång jag läser dina inlägg. Kämpa på, känner på mig att du klarar detta!!!!

Kommentera här: